ויסות חושי ומעבר לבגדי חורף... הילכו שניהם יחדיו?

החולצה הארוכה מציקה? המכנס הארוך מעצבן והנעליים הסגורות לא נוחות?? אולי יש לך רגישות תחושתית…. 

ויסות חושי הוא נושא רחב ומגוון. הוא כולל בתוכו מגוון מערכות שונות בגוף וגורם לתוצאות התנהגותיות ורגשיות שונות ומגוונות. יכולת הויסות החושי של כל אדם נמצאת על סקלה בין תת תחושה (צריך גירוי גדול יותר להרגיש) לבין תגובתיות יתר (כל מגע קטן נתפס כמשמעותי). כולנו נמצאים על הסקלה הזו בנקודות שונות בהתאם להעדפות החושיות שלנו במערכות השונות. 

חשוב לזכור! אצל כל ילד הרגישות יכולה להתבטא באופן שונה ולכן גם אופן הטיפול ייתכן שישתנה מאחד לשני. אין כאן פתרון קסם. מוצעות כאן מספר רעיונות אפשריים להקלה על המעבר בין חורף לקיץ, תתנסו, תתאימו וקחו את אלו שעובדים לכם! הקושי גדול מידי ואתם מרגישים מוצפים? פנו למרפאה בעיסוק מומחית בענייני ויסות חושי והיא תוכל לעזור לכם להתאים את האסטרטגיות שמתאימות לילדכם ולמשפחה שלכם.

היום נתמקד בחוש המגע והשפעותיו על המעבר בין בגדי קיץ לחורף בילדים עם רגישות תחושתית.

חוש המגע הוא אחד החושים המפותחים ביותר בגוף. קולטי התחושה בעור מאפשרים לנו להבחין בין סוגי תחושה שונים, למקם את המגע ולעבד את המשמעות שלה. המידע המתקבל ממערכת המישוש כולל מגע קל, כאב, טמפרטורה ולחץ. כאשר מערכת המישוש אינה בשלה או לקויה, המוח יכול לקבל גירוי יתר או לפספס מידע חושי בסביבתו. כתוצאה מכך ילדים יכולים לחוות קושי בהתנהגות, בריכוז וביכולת הויסות הרגשי.

 

כשיש קושי בויסות החושי במערכת המגע נראה “הפרעה” בתפקוד. זה יכול להתבטא במגוון דרכים: רגישות יתר לתגיות בבגדים, רגישות לחום או קור, חוסר חיבה ממגע עם חומרים, קושי במשימות מוטוריות עדינות, פחד שמישהו יגע בי בהפתעה, או לחילופין סובלנות גבוהה לכאב, חוסר מודעות ללכלוך או צורך לגעת בהכל ובכולם.

כאשר ילד עם קושי בויסות תחושת מגע צריך ללבוש בגדי חורף, עלולים להיווצר קשיים. מעיל החורף הכבד פשוט לא נסבל, החולצה הארוכה מציקה ביד או הגרב העבה מגרדת יותר מידי. השתמשו בעצות שלהלן כדי לעזור לילדים תחושתיים ללבוש בגדי חורף.

הכנת הגוף

התאמות בגדים

אז עכשיו…. מה עובד אצלכם בבית? מה הכי הקל עליכם את המעבר לבגדי חורף? שתפו אותנו!

ממני, אדרת                  

מקור: theOTtoolbox.com/tips-sensory-kids-wear-winter-clothe

דילוג לתוכן