הארכת זמן משחק בילדים

משחק הוא העיסוק החשוב ביותר לילדים! דרך משחק הם מתפתחים, חוקרים, מתרגלים ורוכשים מיומנויות חדשות. הוא מהווה בסיס להתפתחות שכלית, חברתית ומוטוריות. דרכו הם לומדים מיומנויות חשיבה כגון תכנון, בקרה, פתרון בעיות. מיומנויות מוטוריות כגון חיזוק, אחיזות שונות, ויסות כח וכן מיומנויות חברתיות כגון שיתוף, אמפטיה ותורות.
אבל מה קורה כשילד לא מצליח להתמיד במשחק?
לרוב נראה 2 סוגי קשיים במשחק – 
  1. טווח הקשב של הילדים קצר מידי כך שהם אינם נשארים במשחק מספיק זמן כדי לחקור אותו ולהנות ממנו.
  1. סוג המשחק של הילד לא מקדם אותו כגון משחק חזרתי, הימנעות מדברים מסויימים, חקירה לא יעילה וכו’. 
היום נתמקד בסוג הראשון. ילדים שלא נשארים במשחק זמן ארוך מספיק. 
כולם יודעים שבשביל להתקדם צריך תרגול ולכן משך המשחק וההתמדה בו הם חשובים. אז קודם כל אנחנו צריכים להבין מה זה זמן משחק הגיוני?
כלומר, אצל ילד בן שנתיים – נצפה לראות טווח קשב של כ4-8 דק, ילד בן 3 – 6-12 דק’ וכך הלאה. 

 

אצל ילדים צעירים טווח הקשב הוא קצר! אבל ניתן להאריך אותו במשחק במגוון דרכים. 
לפני שאתם מתחילים לשחק דאגו שתנאי השטח מתאימים – 
ועכשיו שאנחנו מוכנים… אני אתן כאן היום מספר טיפים להארכת זמן המשחק של ילדים. 
לרוב הסיבות בגינן ילדים מתקשים להשאר במשחק הם בעקבות:
מוסחות
סף תסכול נמוך

שלבו בין 2 סוגי משחק – לדוגמא מגנטים ומכוניות, קוביות וחיות וכו’ כך אתם יוצרים עניין מחודש ב2 משחקים שאולי כבר נמאסו על הילדים וגן פותחים מגוון אפשרויות רחב יותר למשחק!

היו שותפים במשחק. תראו לילד איך ניתן להנות והרחיבו את המשחק שלו דרך פרשנות שלכם! השתמשו בקול ובהתלהבות שלכם כדי להחזיר אותו כשהוא מתפזר והראו לו איך אתם נהנים איתם וגאים בהם.

שילוב של חומר תחושתי כגון חול, בצק או מים מאריכים את זמן הקשב במשחק ומעודדים ילדים להשתתף במשחקים שיותר מאתגרים אותם. למשל, להחביא חרוזים בתוך בצק בכדי שהילד ימצא וישחיל או הכנסת חיות לחול קינטי לעידוד משחק דמיוני. 

 

 

 

משחק עם התחלה וסוף ברורים – כלומר הילד יכול לדעת כמה זמן הוא ייאלץ לשבת. התחילו בזמן קצר ולאט לאט הוסיפו פריטים והאריכו את המשחק לפי יכולת הילד. לדוגמא – השחלה של 5 חרוזים בלבד, בנייה ב10 חלקי לגו (ולהזיז את שאר חלקי הלגו שלא יהיו באזור) או פאזל של מספר חלקים תואם לשלב הילד. כנ”ל משחק עם מטרה – קל יותר להתמיד במשחק כשהוא תכליתי. לדוגמא – בנייה במגנטים של חניות למכוניות. כשיש לי מטרה אני יודע מה אני צריך להשיג ולמה להמשיך במשחק. 

 

 

 

שינוי הסביבה – עכשיו בקיץ קל מאוד לקחת משחק מוכר החוצה! הוציאו את המשחק למרפסת\לחצר כדי ליצור עניין מחודש במשחק ישן. 

הערכת תוצר – דאגו לסיים את הפעילות לפני המעבר לפעילות הבאה. נסו גם כן להגיע לתוצר. תוצר שאתם תתגאו בו יהווה מוטיבציה לנסות שוב בפעם הבאה!

הכי חשוב – היו יצירתיים ותתחברו לתחומי העניין של ילדכם! הראו להם שיש מגוון דרכים לשחק. אם מכוניות זו האהבה שלהם – אז תנו למכונית להביא את חלקי הפאזל אותו אתם בונים, אם ישנה העדפה לחיות, שלבו אותם כחלק מהמשחק! וכו’. 
לסיכום – יש לנו מגוון דרכים להארכת זמן המשחק של ילדים והגברת העניין שלהם במשחק. גם משחק קצר יכול להיות אפקטיבי אם הוא כולל בתוכו חקירה, חשיבה, תכנון ועוד… חשוב לזכור שמשחק של ילדים משתנה עם הגיל ולכן הציפייה גם היא שונה.
דילוג לתוכן