חציית קו אמצע

אחד הקשיים הנפוצים ביותר בילדים שמגיעים לטיפול הוא קושי בחציית קו אמצע! ב99% אחוז מהמקרים להורים אין מושג בכלל על מה מדובר וגם כשאני מסבירה הם לא ידעו בכלל שהילד שלהם עושה זאת!
 
אז מה זה חציית קו אמצע?
 
קו אמצע הוא קו דמיוני החוצה את הגוף לחצי, צד ימין וצד שמאל, מהראש ועד הרגליים. בכל פעם שאנו מושיטים יד או רגל לצד הנגדי אנו חוצים את קו האמצע.
התפתחות:
כשלב ראשון אצל תינוקות אנו מעודדים עבודה סימטרית של הבאת 2 הידיים לקו האמצע. נראה את התינוק מכניס את אצבעותיו לפה ותופס את רגליו ב2 הידיים. ככל שהתינוק גדל, מתעניין וחוקר את סביבתו הוא מתאמץ יותר ומנסה להגיע לחפצים גם שמחוץ להישג ידו. אם הוא רגיל להשתמש ב2 ידיו באופן סימטרי נראה הושטה של 2 הידיים גם כשהחפץ אינו ממורכז לגמרי וכך מתחילה ההתפתחות של יכולת חציית קו האמצע.
ככל שילדכם יתנסה יותר במרחב הוא יתקל במצבים בהם יצטרך להשתמש במיומנות זו וכך יחזק אותה. לקראת גיל 4.5 נרצה לראות כבר התבססות של יד דומיננטית,הבשלה של יכולת זו. כלומר, הילד ישתמש בידו הדומיננטית גם להושיט יד לחפץ כשהוא נמצא בצידו השני, יצייר אלכסונים על דף ובהמשך יכתוב גם אותיות. יכולת זו תמשיך להתפתח עד להטמעה מלאה בסביבות גיל 8.
למה זה חשוב?
לילדים עם קושי בחציית קו אמצע נראה בהמשך קושי בתפקוד בבית הספר (לדוגמא בכתיבה וגזירה), קשיי קורדינציה וקושי להשתתף במשחקי ספורט.
אז איך אנחנו יכולים לעזור לפתח את היכולת הזו?
 
חציית קו אמצע ניתן לראות בכל גיל החל מהינקות.
נפרט כמה פעילויות לפי גיל –
 
תינוקות:
משחקים המערבים הבאת 2 הידיים לקו האמצע כגון דפיקה של חפצים אחד בשני
חקירה של המרחב והתנסות במשחק עם חפצים בגדלים, משקלים ומרקמים שונים.
עידוד של התינוק להושטה לחפצים אשר נמצאים מעט מחוץ להישג ידו ומעבר לקו האמצע.
תחושה עמוקה ותנועה של הגוף
פעוטות:
פיצוץ בועות סבון
הדבקת מדבקות על גב היד ולבקש מהם להוריד
צביעה בשכיבה על הבטן
משחק בצינור משיכה
ילדים:
חיקוי מנחים הכוללים הצלבה ומשחקים כגון “המלך אמר”
משחקי ידיים – מחיאות בהצלבה\קווא קווא דה לה אומה
השחלות למיניהם
משחקים מובנים כגון פאזלים בשכיבה על הבטן
המשחק פלונטר
 
יש לכם פעילויות מועדפת איתה אתם אוהבים לתרגל חציית קו אמצע? שתפו אותנו בתגובות!
מחכה לשמוע מכם!
אדרת
 
 
*לבעלי הערכה – לפיתוח מיומנויות חציית קו אמצע העזרו בקלפי השחלה, צינור משיכה, צבעים, קוביות וכדור וכן השחלות של פונפונים או מקלות תוך ביצוע הצלבה מכוונת מראש (תנו לילד להחזיק את הכלי ופזרו את החפצים מולו כך שיוכל להשתמש רק ביד אחת להרים ולהשחיל)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *