מוטוריקה עדינה

התפתחות ודגלים אדומים

מוטוריקה עדינה מתייחסת לפעולות שאנו עושים בשרירי הידיים האצבעות. מיומנויות אלו מתחילות להתפתח כבר מלידה, מהיכרות עם הגוף וחקירה של מרקמים שונים אליהם נחשף התינוק. מיומנויות אלו נבנות לאט וככל שהגוף מתחזק הוא לומד לדייק ולעדן תנועות ופעולות. במקביל, ככל שהגוף מתייצב – גם הקוגניציה מתפתחת ואנו רואים שכלול של היכולות הללו על ידי חקירה ולמידה מההתנסויות

מוטוריקה עדינה חשובה מאוד להתפתחות שלנו. בעזרת מיומנויות אלו ילדים משחקים, מציירים, כותבים, מתלבשים, אוכלים ועוד! כדי לדעת למה לצפות הנה מספר אבני דרך חשובים לפי גיל שנרצה לראות כחלק מהתפתחות המוטוריקה העדינה

כדי לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה טובות נדרשים יכולות בסיס תקינות וכן המון המון התנסות. כמו בכל שריר – נדרש אימון כדי להתחזק, ותנועה שלא נעשה, לא תלמד ולכן מרפאים בעיסוק נותנים דגש על התנסות רחבה אשר תיתן חשיפה למגוון תבניות תנועה שונות. 

כשיהיה לנו מרכיב לקוי בבסיס התנועה נראה קושי בלמידה והתנסות. 

לדוגמא – ילד בן 2.5 שהגיע לטיפול עם רגישות תחושתית שהגיע למצב שנמנע כמעט בכלל משימוש בידיים. איך זה מתבטא? אינו מצליח לאחוז בחפצים לאורך זמן, אינו מטפס על סולם, לא מצייר, מנגב ידיים במגבת או מצליח להשתתף בלבוש והפשטה. כל פעולה שדורשת מעט כח – הוא אינה מבצע. לאחר עבודה מאומצת לחיזוק הידיים עם חשיפה הדרגתית למרקמים ותרגול בפעילויות יומיומיות בסיסיות הילד החל לצייר, להתלבד, מטפס עצמאית בגן שעשועים ועוד! 

אם נראה עיכוב ברכישה של מיומנויות מוטוריקה עדינה נרצה להבין את מקור הקושי. כמרפאים בעיסוק אנו לומדים לעשות ניתוח פעילות, כלומר לפרק את המשימה לגורמים ולמצוא את מקור הקושי. 

דוגמא – ילדה בת 4.5 שהגיעה כשהיא מתקשה בציור ועצמאות בפעילויות יומיומיות. לאחר הערכה נראה כי אין לה הפרדת תנועה באצבעות כלומר כל האצבעות זזות ביחד. דבר זה מקשה על פעילויות עדינות במיוחד וכן באחיזת כלי כתיבה, ציור ודיוק. לאחר הסברים ותרגולים בקליניקה וכן הדרכה לתרגול בבית, התחלנו לראות הפרדת תנועה ותוך מספר שבועות החלה לצייר, לפתוח כפתורים ועוד! 

תזכרו שתמיד יש טווח רחב לרכישה של מיומנויות מוטוריות.. אז לא להילחץ אך תמשיכו לעקוב. ואם תראו שאין התקדמות, או שאתם לא רגועים תמיד כדאי לפנות לאיש מקצוע לבצע הערכה! 

הנה מספר סימנים שחשוב לשים לב אליהם. הם מהווים דגלים אדומים להתפתחות שלרוב במקרים כאלו נדרשת התערבות….

אז איך נוכל לקדם מיומנויות מוטוריקה עדינה תקינות? זה די פשוט! שגרת היומיום שלנו מזמנת המון פעילויות מקדמות. מצרפת לכם מספר רעיונות. 

 

לפעמים – מספיקה חשיפה רבה כבר מגיל ינקות (כמו בעזרת קופסאOT – ערכות מוטוריקה עדינה לגיל הרך!) ולעתים נדרשת הדרכה, טיפול או ייעוץ של איש מקצוע כדי לעזור ולקדם את הילד.

האתר כאן מלא בדפי עבודה ומשחקים שיאפשרו לכם לתרגל בכיף ובהנאה רבה עם ילדכם! מוזמנים להציץ בעמוד ההורדות כאן, שם תוכלו למצוא משטחי בצק, משחקי טפטפות, משחקים עם פונפונים ועוד! עדיין לא מנויים? רכשו מנוי כאן כדי לקבל גישה מלאה לכל הפעילויות!

רוצים לוודא שלא פיספסתם כלום? תזמינו ערכה כבר היום וכל האביזרים, המידע והרעיונות יהיו אצלכם בבית! להזמנה לחצו כאן. (הערכה מתאימה מגיל שנה. קיימים 2 גרסאות להתאמה מירבית לצרכים!)

ממני, אדרת                  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *