מיומנויות ויזו-מוטוריות

מושג קטן עם השפעה גדולה!

שמעתם פעם את המושג הזה? היום בחרתי להתמקד במושג שפחות מדברים עליו מחוץ לעולם הטיפולי… מיומנויות ויזו מוטוריות.

מושג שאולי לא מוכר אך משפיע על כמעט כל פעולה שאנו עושים בחיי היומיום!

בעזרת מיומנויות אלו אנו מבצעים פעולות החל מהרמת כוס מים לשתיה ועד לכתיבה כולל משחקי בנייה והרכבה, ציור, סידור הארון ובישול ואפיה. כל פעילות שמערבת את הראייה והתנועה!

וואו אז זה באמת ממש חשוב.

אז בוא נעשה קצת סדר במושגים שנדבר עליהם:

על מיומנויות מוטוריות דיברנו רבות בעבר… אוקיי ואנחנו מכירים ראייה.. מה כבר יש לדעת על ראייה?! 

אז זהו שיש! הגוף שלנו מדהים במורכבות שלו ועד כמה הוא מדוייק עד הפריטים הקטנים. אנחנו ממש נס מהלך! וככל שאנחנו לומדים יותר אנו מבינים עד כמה צריך להגיד תודה כל בוקר… לא ברור מאליו שאנחנו יכולים לקום, לצחצח שיניים, להתלבש, לאכול….. על מה אני מדברת?! אתם בטח שואלים את עצמכם. 

אז הנה 7 יסודות של תפיסה חזותית שנדרשים בכדי שהמוח יוכל לפענח את המידע שנקלט בצורה יעילה (וזהו עוד לפני שמגיעים לצד המוטורי של הפעולה!)

 
חשוב להדגיש שקשיים בתחומים הללו אינו קשורים כלל ליכולת הראייה הבסיסית של האדם! אלא לאיך שהמוח שלנו מעבד ומפרש את מה שהוא רואה. יכול להיות קושי בכל אחד מהמרכיבים ללא תלות בשאר. 

 

התפתחות
מלידה הילד מתחיל לפתח את היכולות הויזומוטוריות שלו. בתחילה בכדי להושיט ילד ולאחוז חפץ, בהמשך להכניס ולהוציא מקופסא, להרים חתיכות אוכל ועוד. עד גיל 4 חודשים בערך, תינוק ישתמש בראייתו כדי להנחות את ידו לאחוז או להגיע לחפצים.
הכישורים הויזו-מוטוריים הדרושים לאחיזה ולהתחלת השימוש באצבעות לאחיזה מתפתחות בסביבות גיל 6 חודשים.
ככל שתינוק גדל, המיומנויות הויזו-מוטוריות שלו מתפתחות ומתבגרות, מה שמאפשר לו בסופו של דבר לתפעל חפצים קטנים יותר, לשנות תנועות על סמך כמה הם חושבים שמשהו שוקל, להתאים אחיזה על סמך גודל, צורה או משטח, ומנחה אותם במניפולציה של חפצים למשחק ואינטראקציה חברתית.
הנה כמה רעיונות לפעילויות שאתם יכולים לעשות בבית לפתח את המיומנויות האלו אצל הילדים שלכם!

 

 

 

 

 

לא בטוחים אם לילד שלכם יש קושי? מצרפת לכם כאן טבלת התפתחות של מיומנויות ויזו מוטוריות – אך זיכרו! טבלאות אלו הם המלצה בלבד. מדובר בטווח התפתחותי. קחו את ההמלצות הללו כקווים מנחים כלליים להתפתחות. ואם אתם רואים פעם משמעותי או מודאגים – התייעצו עם איש מקצוע שיכול לתת לכם חוות דעת מקצועית ומתאימה לשלב ההתפתחותי של ילדכם. בהצלחה!

ממני, אדרת                  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *